Intervjuet:
«Hvordan fungerer
samarbeidet mellom de forskjellige stasjonene?»
-Det fungerer veldig bra, vi har ofte øvelser sammen.
«Hvis det brenner
andre steder enn i disse områdene, men som fortsatt er i Sør-Rogaland, hva
skjer da?»
-Da rykker en av hovedstasjonene ut og hjelper.«Hvor mange pleier det å være på et skift?»
-Det pleier å være fire eller fem personer på hvert skift på denne stasjonen. På et skift med fire personer er det en sjåfør, en leder og to røykdykkere og på et skift med fem personer er det også en røykdykkerleder. Vi roterer på alle rollene bortsett fra lederen, det er alltid den samme personen.
«Hvor lenge varer et skift?»
-Et skift varer fra klokka åtte om morgningen til klokka
åtte om kvelden, altså 24 timer. Men i helgene kan det vare i 48 timer.
«Hvor mange jobber på
brannstasjonene totalt?»
-Det jobber 120-125 personer på brannstasjonene i sør-Rogaland,
men det er veldig lite jenter. Det er alltid fire stasjoner (Forus, Stavanger,
Sandes og Kvernevik) det er alltid folk på, men det er også noen småstasjoner
det er noen folk av og til på.
«Hva gjør dere når det
ikke er utrykning?»
-Da spiser vi, har ofte øvelser, befaringer (er på besøk i
store bygninger for å se hvor de kan komme seg inn i bygningen hvis det skjer
noe o.l), besøker skoler og barnehager, trener, er på eller holder kurs, jobber
på kontor eller slapper av.
Litt om bilene og utstyret:
På brannstasjonen på Forus er det to bile en stigebil og en
mannskapsbil. Mannskapsbilen bruker de alltid når det er utrykking. Den har 5
seter, sjåføren sitter foran til venstre, lederen foran til høyre,
røykdykkerlederen bak til høyre og røykdykkerne bak i midten og til venstre. Bilen
hadde plass til 3000l L med vann, men den kunne også kobles til brannhydranter
for å få mer vann. Den har veldig mye utstyr som vannslanger, økser, vifte og
mye mye mer. Stigebilen brukes vis de må til et høyt hus. Den har en høy stige.
Det er veldig mye utstyr i den også men ikke like mye som i manskapsbilen. 
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar